User-agent: * Disallow: /cgi-bin/ Disallow: /images/ Disallow: /pages/thankyou.html

R

Transparantie is veel besproken onderwerp als het gaat om reclame maken op social media. Hoe geef je bijvoorbeeld duidelijk aan dat er sprake is van een samenwerking? De Stichting Reclame Code heeft een update gepubliceerd van de Reclame Social Media & Influencer Marketing om met praktische voorbeelden aan te geven om een influencer reclame te laten maken op een betrouwbare en transparante manier.

Eén duidelijke regel staat voorop als het gaat om reclame maken op social media en dat is dat het altijd duidelijk moet zijn dat er reclame gemaakt wordt. Deze verplichting is sinds 2014 verder uitgewerkt en opgenomen in de Reclame Commissie. Omdat influencer marketing zich zo snel ontwikkelt en alleen maar groter en belangrijker wordt, is het belangrijk de regels duidelijk te vermelden onder één naam.

De belangrijkste boodschap die de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing geeft is dat er een transparante relatie tussen de influencer en adverteerder wanneer zij samenwerken. Wanneer een influencer een bepaald product bespreekt of vertoond met haar volgers en zij daar op wat voor manier dan ook vergoeding voor krijgt, moet dat duidelijk gecommuniceerd worden naar hen. De consument moet simpelweg makkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Dit heeft tevens ook een positief effect op de relatie tussen de volgers en het merk/de influencer omdat door transparant te zijn het vertrouwen gewoonweg groter wordt.

Maar hoe zijn deze regels eigenlijk opgesteld? Er zijn meerdere partijen die inspraak hebben gehad hierop. Brancheorganisaties hebben in eerste instantie veel ingebracht voor het opstellen van de Reclamecode. In samenspraak met adverteerders, media, influencers , consumentenbureaus en communicatieadviesbureaus zijn er vervolgens wijzigingen aanbracht.

Hoe uiten deze regels zich in het jouw dagelijkse portie social media? Veel grote influencers passen deze regels al toe door het aangeven bovenin de foto dat het gaat om betaald partnerschap of het gebruiken van een bepaalde hashtag (zie de voorbeelden hieronder van @beautygloss en @veracamilla).

Wil je een toelichting zien over de praktische tips en richtlijnen hoe jij duidelijk kan vermelden aan jouw volgers dat jouw content in samenwerking is met een merk? Klik dan op de volgende link: https://www.reclamecode.nl/social-toelichting/

https://inct.nl/news/6709/reclamecode-social-media-and-influencer-marketing-vernieuwd

Geef een reactie